Własna wypożyczalnia aut – czy warto?

Wypożyczalnie aut w Polsce zaczynają zyskiwać na popularności. Wszystko przez to, że ich oferta stała się bardziej przystępna, a co za tym idzie mogą z niej korzystać tak różnej wielkości firmy, jak i osoby prywatne.

Wypożyczalnia aut i potrzeby rynku

wypożyczalnia autW związku z tym, że popyt na tego typu usługi stale rośnie założenie własnej wypożyczalni aut może się okazać całkiem dobrym pomysłem na biznes. Nim jednak podejmiemy taką decyzję, warto wiedzieć z czym wiąże się prowadzenie tego typu działalności, a także na co należy zwrócić uwagę przy jej zakładaniu. Pierwszą i istotną kwestią jest fakt, że założenie tego typu działalności wymaga wysokiego wkładu własnego, a z uzyskaniem dotacji na tego typu działalność może być ciężko, dlatego konieczne jest wygospodarowanie własnych środków. Koszt założenia wypożyczalni zależny jest od tego, jaka będzie jej specyfika – czy ma być to wypożyczalnia samochodów osobowych, czy dostawczych, a może luksusowych. Znaczenie będzie także miał fakt jak dużo samochodów ma znaleźć się w ofercie, im bardziej rozbudowana flota tym większy koszt inwestycyjny. Niemniej to właśnie od tego jak zbudowana będzie oferta będzie zależeć w dużej mierze to czy wypożyczalnia aut będzie dobrze prosperować. Dlatego na wstępie trzeba dobrze określić potrzeby rynku. Co tutaj warto wziąć pod uwagę?

wypożyczalnia autPrzede wszystkim na początku określamy jaka lokalizacja nas interesuje. Sprawdźmy jak wygląda w tej okolicy konkurencja, czy działają tu jakieś wypożyczanie, jaka jest oferta. Jeśli w najbliższym sąsiedztwie będzie punkt o podobnej specyfice do tej którą planowaliśmy, jest to jasny sygnał, że szanse na pozyskanie klientów będą dość niskie. Jeśli natomiast w okolicy nie ma konkurencji to, warto zwrócić uwagę na to jak wygląda dojazd od wypożyczalni, na jakiego rodzaju samochody jest w niej największe zapotrzebowanie. I to właśnie na tej podstawie powinna być kompletowana flota samochodów. Niemniej na początek zaleca się raczej niewielką ilość aut, a dopiero z czasem gdy uda się już pozyskać klientów i wyrobić sobie na rynku jakąś tam renomę dobrze jest zacząć ją rozbudowywać. Wówczas także warto pomyśleć o poszerzeniu grupy docelowej, tzn. uzupełnieniu oferty wypożyczalni np. o wynajem samochodów dostawczych, jeśli wypożyczalnia zajmuje się wynajem aut osobowych.

Należy jednak pamiętać, że choć popyt na tego typu usługi rośnie, to jednak jest to dość ryzykowana branża, dlatego wszystkie czynniki, które mogą wpłynąć na to czy uda nam się przebić na rynku trzeba dobrze przeanalizować nim podejmiemy decyzje o inwestycji.