Zabytkowe motocykle MZ

Na rynku istnieje całe mnóstwo firm specjalizujących się w produkcji jednośladów. Każdego roku przybywają kolejne, a te z długą tradycją, niestety zamykają swoją działalność. Taka jest kolej rzeczy, ale to, co wniosły te firmy do historii, nie zostanie zapomniane. Obecnie w każdej części Europy znajdziemy miłośników motocykli zabytkowych takich firm jak Jawa, Simson czy MZ.

MZ – producent motocykli niemieckich

oryginalne części MZMiłośnicy organizują rokrocznie zloty, na które przyjeżdżają z odnowionymi motorowerami tych marek. Na szczęście dostęp do części nie jest trudny – na przykład bez problemu możemy znaleźć oryginalne części MZ. MZ jest w końcu jedną z najbardziej znanych marek w Polsce. To marka niemiecka, która posiadała fabrykę w Zschopau. Firma powstała w 1906 roku, co ciekawe, jej założycielem nie jest Niemiec, a Duńczyk – Jorgen Skafte Rasmussen. To on kupił opuszczoną fabrykę włókienniczą i zdecydował się rozkręcić w niej biznes. Produkcja motocykli ruszyła jednak tak naprawdę dopiero 16 lat później, w 1922 roku, gdy firma działała jeszcze pod inną nazwą – DKW. Pierwszy wyprodukowany przez przedsiębiorstwo motocykl cieszył się dużą popularnością. Był to model Reichsfahrt, który posiadał silnik o pojemności skokowej 148 cm3 i mocy 2,5 KM. Sama nazwa, MZ, pojawiła się dopiero w 1956 roku.

oryginalne części MZZ pewnością wiele osób jest ciekawych, skąd ten skrót, jednak rozwiązanie jest banalne – rozwinięcie brzmi Motorenwerke Zschopau. Czyli po prostu produkcja motocykli w Zschopau, gdzie przecież była siedziba firmy. Nic błyskotliwego. Ale nie o błyskotliwość przecież chodzi, a o najwyższą jakość. Firma mogła pochwalić się kolejnymi motocyklami, ES, TS, ETZ, jak i BK 350 i RT 125. Jednak nie zawsze było kolorowo – jak każde przedsiębiorstwo, i MZ przeżywało swoje wzloty i upadki. Wpływ na to miały oczywiście zmiany gospodarcze i polityczne, na przykład załamanie się przemysłu wschodnioniemieckiego oraz prywatyzacja przedsiębiorstw. MZ dzielnie produkowało motocykle przez wiele lat, jednak z czasem konieczne było odsprzedanie zakładu – najpierw tureckiej firmie Kanuni, potem malezyjskiemu koncernowi Hong Leong. Ostatecznie w 2008 roku zamknięto fabrykę na cztery spusty.

Tak więc dziś motocykle MZ są historią – jak już zostało jednak wspomniane, dostęp do oryginalnych części MZ nadal nie stanowi większego problemu, dlatego miłośnicy zabytkowych pojazdów mogą wyremontować taki motocykl i pojawiać się nimi na zlotach innych fanów MZ. Z pewnością takie motocykle są bardziej klimatyczne niż te produkowane w dzisiejszych czasach. Mają po prostu w sobie to coś – zapach historii.